Interview met Stadslab Buiksloterham

De vrijheid die je op de motor hebt, dat is het mooie

Papaverweg 48 is de afgelopen maanden getransformeerd van een kantoorpand naar een werkplaats.
Met nieuwe gezichten. Ontmoet Nora van rijschool Zero, die zelf ook in Buiksloterham woont.

Wat is idealer dan zelf je tijd kunnen indelen en overdag en ‘s avonds te kunnen doen wat je het liefste doet? Nora Stoppelenburg (34) heeft vanwege de Covid-maatregelen stille maanden achter de rug, maar zij start binnenkort weer met haar rijschool voor elektrisch vervoer. Zij leert je rijden op de motorscooter, scooter, in een elektrische auto en op haar grote liefde: de motor. “Toen ik jaren geleden zelf autorijles nam, zei mijn rijinstructeur dat hij lesgeven echt iets voor mij vond. Ik dacht: ‘Ik? Ik heb nog helemaal geen rijervaring, ik rijd helemaal niet goed.’ Maar ik ben het nooit vergeten.  Een tijdje later was ik begonnen als DJ en dacht ik: het is wel fijn om ook nog iets ernaast te hebben.”
Zij oriënteerde zich op de opleiding tot rijinstructuur. Haar docent van toen had het bij het rechte eind gehad: Nora had er gevoel voor. Na twee jaar bij een rijschool in Amstelveen/Hoofddorp haalde ze haar bevoegdheid om ook motorrijles te geven en maakte zij de switch naar een andere rijschool, die motor leren rijden aanbood. “Anderen motor te leren rijden vind ik nu eenmaal het leukste.”

Bedrijfsplan 
“Vorig jaar, tijdens de eerste lockdown, viel voor mij alles stil. Dat gaf me ruimte in mijn hoofd om na te denken over de toekomst, over wat ik wilde. Ik besloot toen voor mezelf te beginnen. In die tijd was ik ook bezig te verhuizen, naar Buiksloterham, een duurzame wijk. Ik woon nu aan de Distelweg. Ik dacht: waarom stap ik niet over naar elektrisch vervoer? Er zijn vast wel meer mensen die net als ik elektrisch willen gaan rijden. Ik schreef een bedrijfsplan en zocht financiers. Dat is gelukt. Ik heb mij eigen rijschool: Zero. Ik heb later in het jaar wel last gehad van de tweede lockdown, natuurlijk.”
“Bij mij kun je leren autorijden in een elektrische auto. Ik bied de mogelijkheid om in een schakelauto te lessen, maar ik geef meestal les in een automaat. Voor sommige mensen maakt dat het veel eenvoudiger, omdat ze niet hoeven te leren schakelen en met de koppeling te werken. Zo kunenn ze zich op het verkeer concentreren. Daarnaast kun je bij mij leren om met een elektrische motorscooter te rijden, op de scooter en op de motor, en dan leer ik je schakelen.”
Met haar cursisten voor de motor, de scooter of de motorscooter vertrekt Nora vanaf de Papaverweg naar het NDSM-terrein. Daar kan ze met haar verkeerskegels een parcours uitzetten. “Scooterrijden is niet zo moeilijk, dat heb je met een paar lessen wel onder de knie. Het technisch leren motorrijden kost echt tijd. 75 procent is leren dat ding in bedwang te krijgen, controle te krijgen en te houden. Het is moeilijker dan in een auto. Je balanceert toch de hele tijd op twee wielen. Er zijn ook twee praktijkexamens voor motorrijders. Je moet eerst laten zien dat je de techniek beheerst, de oefeningen laten zien, bochten kunnen nemen en dat soort dingen, voor je de weg op mag. Het motorrijden is zeventig procent techniek en dertig procent verkeersinzicht. Het inzicht dat je als motorrijder moet hebben in het verkeer is heel anders dan in een auto. Je kunt zoveel meer. Je kunt langs de file rijden, je kunt passeren, maar je moet je ook zichtbaar maken voor andere verkeersdeelnemers. Je moet posities rijden zodat anderen je kunnen zien. Dat moet je leren. Op de weg rijd ik achter iemand aan en hebben we contact via een oortje in de helm. Ik kan niet onderweg ingrijpen, zoals in de auto.”

In-één-keer-verkocht
Nora’s advies: eerst leren autorijden en dan pas een motorrijbewijs gaan halen. “Door auto te rijden train je je verkeersinzicht. Dan kun je je daarna concentreren op het technische van het motorrijden. Mijn cursisten voor de auto zijn meestal jonger, terwijl de meeste motorrijders al wat ouder zijn. Het leuke voor mij zit in de afwisseling, ieder lesuur is anders.  Als ik zie dat motorrijders na één keer al helemaal verkocht zijn, als ik hun blijheid voel.  Die herken ik. De vrijheid die je op de motor hebt, dat is het mooie.”
Een ervaren autorijder die wil leren motorrijden is met vijftien tot twintig lessen meestal wel klaar. Voor de motorscooter, waarmee je ook de snelweg op mag, staat gemiddeld tien uur rijles. Een beginnend autorijder kan leren rijden in veertig tot vijftig uur. “Ik bied op mijn site diverse lespakketten aan, inclusief examens. Het CBR zegt dat een beginnend autorijder moet rekenen op vijftig uur rijles. Daar is lang niet iedereen het mee eens, maar ik denk dat dit wel klopt. Soms komt er een klant, die zegt: “Mijn moeder heeft haar rijbewijs met twintig lessen gehaald, waarom heb ik nu meer lessen nodig?” Dan denk ik: ‘In welk jaar was dit? En woonde je moeder toen in Amsterdam?’ Soms is het wel eens moeilijk om mensen ervan te overtuigen dat ze nog niet klaar zijn om af te rijden. Niet iedereen heeft een realistisch beeld van zijn capaciteiten. Ik probeer eerlijk te zijn en dan zeg ik ook gewoon: ‘Je bent er nog niet aan toe.'”

Over het CBR gesproken, er bestaat een enorme wachtlijst voor de theorie-examens. “Je moet nu tot september wachten.  Het heeft nu voor mij dus ook geen zin om theorieles aan te bieden. Ik wil er wel mee gaan starten, binnenkort. Hier in mijn kantoor.” Rijles in het Engels is ook mogelijk bij Nora. En hiernaast biedt ze een opfriscursus aan voor mensen die al lang niet meer hebben gereden. “Een paar lessen, met wat tips & tricks. Invoegen op de snelweg, hoe ging dat ook alweer? Binnen de kortste keren gaat het rijden weer vanzelf. En in een automaat, hè? Ze hoeven niet te schakelen en kunnen zich op het rijden concentreren.”

Grachtpatsers
In haar kleine kantoor staat alles in het teken van motorrijden. Nora heeft echter nog een ander vak: ze is ook al heel lang DJ. Ze volgde een opleiding tot geluidstechnicus, om diepgang in het vak te ontwikkelen. “Als DJ sta ik voor een grote groep mensen en start ik de muziek op. Als iedereen er op los gaat, is dat een heel goed gevoel.”
Waar kunnen we je horen? “Ik ben bezig met de organisatie van Grachtpatsers in locatie Undercurrent, op 27 oktober, een feest ter gelegenheid van Halloween. Ik draai in Amsterdam, ook wel in Utrecht, op festivals, evenementen, feestjes. Vrouwenfeesten. Housemuziek, maar ook R & B of Urban. Net wat men wil. Hardstyle.” Ze is online te vinden als DJ Nora en vroeger ook als een van de twee DJ’s van duo Girls Mafia
Het romantische beeld van de DJ die met een zware platenkoffer komt aanzetten, klopt niet meer helemaal. “Jij denkt aan mixen met LP’s op twee draaitafels. Het mixen gebeurt nog wel, ik mix ook handmatig, maar ik heb al mijn muziek op een USB-stick staan. Daar staat wel meer muziek op dan ik nodig heb, want ik wil kunnen variëren. Als ik een set heb voorbereid en mijn voorganger heeft al deels hetzelfde laten horen, wil ik kunnen improviseren.”

Tot slot. Wat is je wens voor Werkplaats Papaver? “Een laadpaal. Het is wel vreemd in zo’n duurzame wijk, dat er nog zo weinig infrastructuur is aangelegd voor elektrisch vervoer. Dat verbaast me echt.”

Laat een reactie achter

Scroll naar boven